Cronologia

Cronologia del soterrament
Des del restabliment de la democràcia, tots els càrrecs electes de l’Ajuntament de Montcada i Reixac han treballat per contrarestar els efectes del pas de les diverses infraestructures de comunicació pel nostre municipi i millorar la qualitat de vida dels montcadencs i les montcadenques. El soterrament de la línia de Portbou és un projecte que ha unit i uneix en aquesta lluita al consistori i a la societat civil, representada per la Plataforma Tracte Just Soterrament Total.

Març del 1989

La Generalitat comunica a l’Ajuntament que ha fet un Pla Especial de reserva urbanística per garantir el traçat del Tren d’Alta Velocitat. El projecte afecta edificis públics com la Casa de les Aigües, el CAP de Salut, el CEIP Reixac i el camp de futbol municipal i planteja fer l’obra a cel obert. El Ple s’hi oposa per unanimitat,hi interposa un recurs i hi presenta al·legacions.

Novembre del 1989

La Generalitat accepta estudiar les propostes del consistori per tal de soterrar també la línia de rodalies de Portbou fins al límit del terme municipal, no afectar edificis públics i fer-ne un estudi d’impacte ambiental.

Febrer del 1991

El govern català aprova el projecte de la Línia d’Alta Velocitat  (LAV) acceptant les propostes de Montcada i Reixac.
El traçat de la línia ja no es veu com un perjudici per a la ciutat sinó com una obra reparadora que eliminarà barreres i unificarà el territori. El document passa a mans del Govern central.

Octubre del 2000

El Ministeri de Foment aprova l’estudi informatiu del tram vallesà de la LAV i accepta les al·legacions presentades mesos abans pel consitori insistint en el soterrament en tot el tram des del carrer del Carril i fins passat el riu Ripoll.

Març del 2002

La Secretaria d’Estat d’Infraestructures presenta un projecte que l’Ajuntament qualifica d’inviable per les afectacions que té en el municipi i que no recull el soterrament total.

Octubre del 2003

El Ministeri de Foment proposa el soterrament total de la LAV al seu pas per Montcada i Reixac i el soterrament de la línia de rodalies fins a l’alçada del carrer Generalitat, però sense resoldre la sortida del tren abans del pont de ferro. Les negociacions amb l’Ajuntament s’aturen.

Febrer del 2005

Es reprenen les reunions de treball amb el Ministeri de Foment del nou Govern central. Trobada a Madrid dels representants municipals amb el secretari d’Estat d’Infraestructures i Planificació, Víctor Morlán i el subdirector general de Plans i Projectes del Ministeri de Foment, Eduard Molina.

Maig del 2005

El Ministeri de Foment confirma el soterrament total de la LAV però proposa el soterrament parcial de la línia de rodalies de Portbou des de Vallbona fins al carrer Generalitat i ofereix un sistema de rampes que provoquen la creació de barreres arquitectòniques i que divideixen encara més el municipi. L’Ajuntament s’oposa a la proposta per a la línia de Portbou.

Juny del 2005

Reunió de tècnics municipals a Madrid amb el gerent d’Infraestructures de Línies Convencionals de l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif), Gonzalo Soriano, i la directora de Projectes d’Alta Velocitat, M. Luisa Domínguez.

Cronologia soterrament 2

Setembre del 2005

L’Ajuntament de Montcada i Reixac presenta al Ministeri de Foment la proposta, elaborada per Barcelona Regional, de soterrar la LAV i la línia de rodalies de Portbou des de Valbona fins passat el riu Ripoll.

Gener del 2006

40 exregidors i dos exalcaldes adrecen un document a l’Ajuntament donant el seu suport al projecte municipal.

Febrer del 2006

Es constitueix la Plataforma Tracte Just Soterrament Total, amb l’adhesió de diverses entitats locals i amb el suport de molts montcadencs i montcadenques.

23 de febrer de 2006

El Ple de l’Ajuntament acorda exigir el soterrament total de la línia de rodalies al seu pas pel municipi.

Cronologia soterrament 1

Març del 2006

Dues manifestacions multitudinàries a favor del soterrament total. Més de 12.000 montcadencs signen el Manifest de la Plataforma que es va presentar a la Conselleria de Política Territorial de la Generalitat i a l’Ajuntament de Montcada i Reixac, que el va traslladar a Madrid.

Maig del 2006

La pressió d’Ajuntament i Plataforma fa que el Ministeri de Foment es plantegi canviar la seva proposta i fer un nou projecte que inclogui el soterrament total.

Setembre del 2006

El protocol de col·laboració en matèria ferroviària, entre el Ministeri de Foment i la Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de durada fins al 2012, preveu el soterrament total de la línia ferroviària de Portbou al seu pas per Montcada i Reixac, amb un pressupost inicial de 120 milions d’euros.

Setembre del 2007

Foment adjudica a l’empresa d’enginyeria IDOM la redacció dels projectes alternatiu, bàsic i constructiu del soterrament.

13 de novembre de 2007

L’Ajuntament organitza un concurs d’idees per a la urbanització del futur espai alliberat pel soterrament de la línia de Portbou. Un total d’onze projectes, elaborats per estudiants universitaris d’arquitectura i disseny, són exposats a la Casa de la Vila.

Cronologia soterrament 3

19 de novembre de 2007

L’alcalde de Montcada i Reixac, César Arrizabalaga; el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal; el secretari d’Estat d’Infraestructures i Planificació, Víctor Morlán; i el president de l’Adif, Antonio González, signen els acords per al soterrament total de la línia Barcelona-Portbou al seu pas per Montcada i Reixac en un acte públic a la Casa de la Vila.

Març del 2008

ZFC Arquitectes guanya el concurs d’idees convocat per l’Ajuntament per al disseny de la nova superfície resultant del soterrament de la línia de tren de Portbou.

Octubre del 2008

L’Ajuntament rep el document d’impacte ambiental del projecte de soterrament de la línia de rodalies i s’obre el període d’informació pública per a la formulació d’al·legacions.

20 de gener de 2010

L’Ajuntament rep el projecte bàsic del soterrament, amb la previsió del Ministeri de Foment d’iniciar les obres l’any 2011.

4 de març de 2010

L’Ajuntament presenta al Ministeri de Foment diverses al·legacions al projecte bàsic del tram Vallbona-Montcada i Reixac.

Abril-juny del 2010

La Plataforma manté contactes amb partits polítics i institucions i organitza una assemblea amb presència de diputats catalans al Congrés. Tots es comprometen a fer possible la inclusió d’una partida econòmica en els pressupostos generals de l’Estat de 2011 per mantenir viu el projecte.

5 d’octubre de 2010

L’alcaldessa, María Elena Pérez, reclama a Víctor Morlán l’acompliment dels acords de novembre de 2007 en una reunió a Madrid. El secretari d’Estat de Planificació i Infraestructures es compromet a venir a Barcelona a explicar als portaveus municipals i als representants de la Plataforma l’estat del procés i el calendari previst.

6 d’octubre de 2010

Víctor Morlán ratifica davant la Comissió de Foment del Congrés dels diputats el compromís per executar el soterrament total. El BOE publica l’expedient d’informació pública i audiència del projecte bàsic.

Cronologia soterrament 4

28 d’octubre de 2010

Víctor Morlán comunica a l’alcaldessa, als portaveus dels grups municipals i als representants de la Plataforma que les obres del soterrament començaran el 2012 en una reunió a la Delegació del Govern a Barcelona. Foment recull la proposta municipal de dividir l’actuació en cinc fases per fer-la viable econòmicament –tres d’elles dins del terme de Montcada i Reixac– i incloure-les en
els pressupostos del 2012 al 2015. Morlán es compromet a refer el projecte inicial i enllestir els cinc projectes constructius durant el 2011.

Gener del 2011

El govern municipal i la Plataforma ciutadana inicien les trobades mensuals per fer el seguiment dels compromisos adquirits pel Ministeri de Foment en la reunió d’octubre de 2010.

Febrer del 2011

L’alcaldessa anuncia que el secretari d’Estat de Planificació i Infraestructures, Víctor Morlán, ha ordenat a l’Adif la creació d’un grup de treball per estudiar els aprofitaments urbanístics que es generaran de l’operació de soterrament de la línia Barcelona-Portbou.

Cronologia soterrament 5

31 de març de 2011

El Ple Municipal aprova una moció en què sol·licita a la Secretaria d’Estat de Planificació i Infraestructures la ratificació per escrit del compromís d’incloure a la proposta de pressupost d’inversions per a 2012 almenys una de les cinc fases en què es dividirà el soterrament.

11 d’abril de 2011

La Plataforma convoca dues manifestacions per al 19 i 20 de maig si el projecte constructiu del soterrament no està elaborat abans del 13 de maig, la data que van consensuar els grups municipals en la moció aprovada al Ple de març

19 i 20 de maig de 2011

Unes 1.200 persones el primer dia, i unes 1.500, el segon, participen a les manifestacions convocades per la Plataforma, i amb el suport de l’Ajuntament, per reclamar l’execució del soterrament.

30 de juny de 2011

Una quarantena d’exregidors es tanca a l’Ajuntament com a mesura de pressió per reclamar l’inici de les obres del soterrament durant el 2012.

1 de juliol de 2011

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, defensa el soterrament com un projecte prioritari per a la Generalitat.

Agost del 2011

S’anuncia l’avançament de les eleccions generals per al 20 de novembre. L’alcaldessa afirma que això no afectarà al compliment dels compromisos respecte al soterrament i manisfesta que l’objectiu número 1 de l’Ajuntament és aconseguir que, com a mínim, la primera de les fases s’aprovi abans dels comicis.

Agost-setembre del 2011

S’intensifiquen els contactes entre l’Ajuntament i la Secretaria d’Estat de Planificació i Infraestructures. El consistori reclama l’aprovació del primer projecte durant l’octubre.

Setembre del 2011

L’Ajuntament rep el primer dels tres projectes constructius en què s’ha dividit el soterrament de la línia de Portbou al seu pas per Montcada i Reixac. En concret, és el projecte del tram entre Vallbona i l’avinguda de la Unitat.

Octubre del 2011

L’Ajuntament rep el projecte constructiu del tercer tram del soterrament de la línia de Portbou a la ciutat, entre l’avinguda de la Ribera i el Pla d’en Coll.

Novembre del 2011

Arriba a l’Ajuntament el projecte del segon tram del soterrament i que comprèn els terrenys existents entre l’avinguda de la Unitat –a tocar dels antics terrenys de l’empresa Valentine– i l’avinguda de la Ribera, a l’alçada del pont de ferro sobre el riu Ripoll.

3 de novembre de 2011

La Plataforma insta als representants de totes les forces polítiques locals a signar un document mitjançant el qual es comprometen a seguir treballant de manera unitària a favor del soterrament, independentment de qui governi l’Estat espanyol després de les eleccions generals.

Cronologia soterrament 6

10 de gener de 2012

L’alcaldessa demana entrevistar-se amb la nova ministra de Foment, Ana Pastor, per exposar-li tot el treball realitzat conjuntament entre consistori i l’Adif per dur a terme el compliment dels compromisos constructius i urbanístics reflectits al conveni del novembre del 2007. La carta
no tindrà resposta del Ministeri.

6 de març de 2012

La comissió de Foment del Congrés dels Diputats aprova donar prioritat al soterrament de la línia de Portbou al seu pas per Montcada i Reixac.

23 de març de 2012

L’alcaldessa i els portaveus de tots els grups polítics amb representació al Ple Municipal envien una carta conjunta al Ministeri de Foment per instar-lo al compliment dels acords vigents per al soterrament.

4 d’abril de 2012

El projecte de pressupostos generals del 2012 elaborat pel nou govern del PP no inclou cap partida per a les obres de soterrament de la línia de Portbou.

11 de maig de 2012

El Govern central desestima totes les al·legacions als pressupostos del 2012 i el projecte de soterrament es queda sense finançament.

4 d’octubre de 2012

El Govern espanyol presenta el Pla d’Inversions fins al 2024 i no inclou cap actuació de soterrament a Catalunya. La Plataforma anuncia que deixa de liderar les mobilitzacions ciutadanes i les reivindicacions al Govern central i en traspassa la responsabilitat a l’Ajuntament.

29 de novembre de 2012

El Ple Municipal aprova una moció proposada per la Plataforma demanant al Govern de l’Estat complir els compromisos adoptats el 2007 entre Foment, Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament que vinculaven l’acabament de les obres del Tren d’Alta Velocitat a l’inici del soterrament de la línia de Portbou.

8 de gener de 2013

Entra en funcionament la LAV entre Barcelona i Girona sense que s’hagi fet efectiu el soterrament de la línia de Portbou. L’alcaldessa manifesta el seu malestar per no haver estat informada de la fi de les obres i de la posada en marxa de la infraestructura.

Cronologia soterrament 7

23 de maig de 2013

El secretariat de la Plataforma que durant set anys ha liderat el moviment ciutadà per reclamar el soterrament de la línia de Portbou cedeix el lideratge del col·lectiu a un nou grup de persones.

Cronologia soterrament 8

3 de juliol de 2013

L’Ajuntament anuncia que presentarà al·legacions al projecte d’expropiacions que ha elaborat Adif per poder construir un nou pou de ventilació de la LAV al passeig de Jaume I. El consistori retreu al Govern espanyol que encara no ha complert cap dels compromisos adquirits el 2007.

28 de novembre de 2013

El Ple Municipal aprova la proposta d’iniciar accions judicials per a reclamar al Ministeri de Foment que compleixi l’acord de soterrar la línia de Portbou al seu pas per Montcada i Reixac.

3 de desembre de 2013

El consistori es nega a signar l’acta prèvia de les obres del túnel de ventilació de la LAV en senyal de protesta per la manca de resposta a les al·legacions presentades i per l’incompliment reiterat dels acords de Foment i de l’Adif sobre el soterrament de la línia de Portbou i d’altres projectes pendents al municipi. Per aquest motiu també es penja una gran pancarta a la façana de l’Ajuntament
amb el lema “Soterrament total, ara!”

13 de febrer de 2014

El pressupost del 2014 tampoc inclou el soterrament de la línia de Portbou. El Govern central presenta el Pla d’Infrastructures, Transport i Vivenda 2012-2024, segons el qual totes les inversions vinculades a millores d’integració urbana, com el soterrament de vies, hauran de ser assumides
directament per les administracions locals i autonòmiques. L’Ajuntament titlla aquest Pla d’inacceptable.

18 de febrer de 2014

Per segona vegada l’Ajuntament es nega a firmar l’acta per a l’expropiació de terrenys municipals per fer el pou de ventilació de la LAV i finalment el Ministeri de Foment execturà els treballs sense afectar sòl de titularitat municipal.

12 de març de 2014

L’Ajuntament i la Generalitat presenten al·lega-cions al Pla d’Infraestructures, Transport i Vivenda 2012-2024 on indiquen que la responsabilitat de fer-se càrrec de les inversions a millores d’integració urbana del ferrocarril és del Ministeri de Foment, ja que no es tracta únicament d’obres de caràcter urbanístic sinó que afecten a una xarxa ferroviària estatal i, per tant, a una competència del Govern central.

13 de març de 2014

En un acte amb més de 300 persones s’inaugura una escultura de l’artista montcadenc Gabriel Ruiz d’homenatge a les víctimes del tren. L’acte reivindicatiu es repetirà cada any.

25 de juny de 2014

Satisfacció de la Plataforma després de reunir-se amb representants de tots els grups del Parlament de Catalunya per demanar el seu suport al projecte del soterrament de la línia de Portbou. Les formacions polítiques es comprometren a aprovar una resolució a la Comissió de Territori
instant el govern de la Generalitat a reconèixer el paper cabdal de Montcada i Reixac en l’articulació viària i de comunicacions per terra de la capital catalana; assumir la defensa del projecte i reclamar a l’Estat el seu compliment.

Cronologia soterrament 9

30 de setembre de 2014

Malestar dels representants de l’Ajuntament, després de reunir-se a Madrid amb el Secretari General d’Infraestructures del Ministeri de Foment, Manuel Niño, i saber que l’Estat continua sense tenir el soterrament de la línia de Portbou al seu pas per Montcada i Reixac com a prioritat.

13 d’octubre de 2014

Diputats al Congrés i al Parlament de partits polítics amb representació municipal a Montcada i Reixac visiten la ciutat per a retre homenatge a les víctimes del tren i per comprovar in situ la necessitat de soterrar la línia de tren de Portbou i per conèixer com les infraestructures viàries
i ferroviàries esquarteren el territori.

24 d’octubre de 2014

Tots els partits del Parlament, menys el PP, presenten una proposta de resolució que insta al Govern de la Generalitat a reclamar a l’Estat i al Ministeri de Foment el compliment de l’acord per al soterrament de la línia de Portbou al seu pas per Montcada i Reixac així com la dotació econòmica necessària per iniciar la primera fase de les obres durant el 2015.

Cronologia soterrament 11

12 de novembre de 2014

Montcada i Reixac rep el suport de la Cambra de Comerç de Sabadell en la reclamació al Ministeri de Foment del soterrament de la línia de tren de Portbou en considerar que el projecte suposaria una millora de la qualitat de vida de la ciutadania i també una millora notable a nivell comercial amb la implementació de més negocis al centre del municipi.

14 de novembre de 2014

El Govern central desestima les al·legacions del PSC als pressupostos del 2015, on era inclòs el finançament de les obres de soterrament de la línia de Portbou.

5 de març de 2015

Es realitza el segon homenatge a les víctimes de les vies ferroviàries a Montcada i Reixac a la Cruïlla del Soterrament.

Abril del 2015

L’Audiència Nacional admet a tràmit el contenciós administratiu de l’Ajuntament contra el Ministeri de Foment per l’incompliment dels acords del 2007 sobre el soterrament.

3 de juliol de 2015

El nou equip de govern, format per ICV-EUiA, ERC i Círculo Montcada, es reuneix amb els representants de la Plataforma Tracte Just Soterrament Total. L’objectiu de la trobada és establir un primer contacte entre administració i col·lectiu ciutadà i presentar les línies de treball de la Comissió del Soterrament que el govern ha incorporat al seu organigrama de treball. Es decideix que la Comissió tingui una vessant política i una altra tècnica per treballar conjuntament en les accions necessàries per tal d’aconseguir el soterrament.

30 d’octubre de 2015

Reunió entre Ajuntament i la Plataforma. Es decideix crear una taula de treball formada per regidors de l’equip de govern, portaveus municipals, tècnics municipals i representants del col·lectiu ciutadà per tal de fer propostes i idees a desenvolupar que vagin encaminades a aconseguir el soterrament. L’alcaldessa, Laura Campos, anuncia que serà ella personalment la responsable de la Comissió del soterrament donada la importància del projecte per al futur de la ciutat.

2 de novembre de 2015

El govern central inclou una partida de 300.000 euros a la proposta de pressupostos generals de l’Estat per tal d’elaborar un estudi de viabilitat de diferents projectes de soterrament de vies convencionals de ferrocarril i el seu impacte ambiental a les ciutats de Montcada i Reixac, Sant Feliu del Llobregat i l’Hospitalet del Llobregat.

Cronologia soterrament 12

11 de novembre de 2015

Constitució de la taula de treball del soterrament, formada per tots els portaveus municipals, de l’equip de govern i de l’oposició, tècnics municipals i representants de la Plataforma.

23 de novembre de 2015

Primera reunió de la taula de treball del soterrament. S’acorda enviar una carta a tots els grups polítics amb representació al Parlament de Catalunya per tal de demanar-los que incloguin i expliquin el soterrament als seus programes electorals.

Novembre del 2015

La Plataforma es reuneix amb representants de Democràcia i Llibertat, ERC, En Comú Podem, C’s i el PSC, que es comprometen a demanar als grups parlamentaris una compareixença de representants de l’Ajuntament i la ciutadania de Montcada a la Comissió de Foment del Congrés dels Diputats.

2 de desembre de 2015

El govern local de Montcada i Reixac presenta el Pla d’Actuació Municipal (PAM), que inclou el soterrament com a actuació prioritària.

2 de desembre de 2015

Trobada entre representants de l’Ajuntament i la Plataforma amb la tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona de l’àrea d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, i regidora de Nou Barris, Janet Sanz. Els ajuntaments de Montcada i Reixac i Barcelona acorden promoure la creació d’una comissió de treball que establirà les prioritats de les infraestructures als municipis que formen l’Àrea Metropolitana de Barcelona incorporant com a punt principal el soterrament de la línia de França al seu pas per Montcada i Reixac.

6 de març de 2016

La comissió de Foment del Congrés dels Diputats aprova donar prioritat al soterrament de la línia de Portbou al seu pas per Montcada i Reixac, per mitjà d’una transacció del PP a una proposició no de llei presentada pel grup de CiU, que reconeix el caràcter prioritari de l’obra, però no determina un calendari d’inici d’obres.

9 de març de 2016

Comencen les terceres jornades pel soterrament, organitzades per l’Ajuntament i la Plataforma, amb una taula de debat que es tanca amb la consolidació del suport de l’Ajuntament de Barcelona a la reivindicació de Montcada i Reixac i amb el compromís de la Generalitat d’incloure el soterrament com a projecte prioritari en el paquet d’inversions a negociar amb l’Estat per a Catalunya.
Hi assisteixen la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de Barcelona, Janet Sanz, i el director general d’Infraestructures Terrestres de la Generalitat, Xavier Flores.

10 de març de 2016

El tercer homenatge a les víctimes de les vies del tren compta amb l’assistència de més de 400 persones i amb l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, com a convidada especial. També hi prenen part diputats al Parlament de Catalunya, al Congrés i a la Diputació de Barcelona, que es comprometen amb el projecte.

6 d’abril de 2016

La mort d’un jove de 22 anys atropellat per un tren a l’R2, el converteix en la víctima 165 del tren a Montcada i Reixac i la tercera del 2016. L’Ajuntament i la Plataforma convoquen una concentració a la Cruïlla del Soterrament i de forma espontània, els assistents, unes 500 persones, es mobilitzen tallant el trànsit ferroviari durant una hora.

Cronologia soterrament 13

7 d’abril de 2016

La consternació, indignació i ràbia de Montcada i Reixac arriba al Ministeri de Foment. La titular en funcions, Ana Pastor, convoca l’Ajuntament a una reunió a Madrid. La reivindicació local rep el suport de la Generalitat. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, envia una carta a la ministra en funcions on li reclama realitzar accions urgents per garantir la seguretat del pas de trens a
Montcada i Reixac.

12 d’abril de 2016

La ministra de Foment en funcions, Ana Pastor, es compromet a crear una comissió integrada pels ajuntaments de Montcada i Reixac i de Barcelona, la Generalitat i el Ministeri de Foment per avançar i actualitzar el projecte del soterrament. També, avança la possibilitat d’incorporar una partida per a la primera fase d’actuació als pressupostos generals de l’Estat del 2017.

13 d’abril de 2016

La comissió de Foment del Congrés dels Diputats aprova una proposició no de llei a favor del soterrament, impulsada pels grups de Podemos-En Comú Podem-En Marea i d’ERC.

15 d’abril de 2016

La Federació de Municipis de Catalunya aprova una declaració de suport al projecte de soterrament de Montcada i Reixac.

26 d’abril de 2016

Un grup d’exregidors de Montcada i Reixac reclama el soterrament a les portes de la Delegació del Govern central a Barcelona.

Cronologia soterrament 14

27 d’abril de 2016

Més de 3.500 persones surten al carrer per exigir el soterrament de la línia R2 i per reclamar la convocatòria de la primera reunió de la comissió mixta de treball formada per l’Ajuntament, la Generalitat i el Ministeri de Foment. La convocatòria rep el suport de diputats de tots els grups amb representació al Parlament de Catalunya.

Cronologia soterrament 15

15 de maig de 2016

S’inaugura oficialment el mural que reivindica el soterrament, obra de l’artista Roc BlackBlock. L’obra està situada a l’edifici de l’antic museu, a la cruïlla dels carrers Bogatell i Julio Garcia.

18 de maig de 2016

El Ministeri de Foment i l’Adif ratifiquen el seu compromís amb Montcada i Reixac per tal que les obres del soterrament comencin al 2017 en una reunió a Madrid amb el govern municipal i de la Generalitat de Catalunya. Els representants locals lliuren a l’Estat un esborrany de conveni entre les tres parts i Foment es compromet a enviar-ne una contraproposta abans de final de maig.

19 de maig de 2016

El Ple del Consell Comarcal del Vallès Occidental aprova afegir-se a la resolució aprovada a l’abril per la FMC, per reivindicar el soterrament de l’R2 a Montcada i Reixac.

26 de maig de 2016

Montcada i Reixac, l’Hospitalet i Sant Feliu de Llobregat s’uneixen per exigir el soterrament i per impulsar la xarxa de Rodalies. Es fa públic el manifest ‘Ara Rodalies’ (www.ararodalies.cat). L’AMB s’hi adhereix el 31 de maig.

2 de juny de 2016

L’Ajuntament envia una carta al Ministeri de Foment per reclamar la contraproposta d’esborrany de conveni del soterrament que l’Estat s’havia compromès a enviar abans del 31 de maig. L’escrit reitera la importància de comptar amb aquest document per començar-ne les obres al 2017.

8 de juny de 2016

Els alcaldes i alcaldesses de Montcada i Reixac, Sant Feliu de Llobregat i l’Hospitalet, amb el suport de la Generalitat, l’AMB i l’Ajuntament de Barcelona, reclamen al nou govern de l’Estat, que sorgirà després de les eleccions del 26 de juny, inversions a la xarxa de Rodalies i el soterrament de les línies de tren als tres municipis. Aquesta reivindicació es realitza en el marc de la campanya ‘Ara Rodalies’, que consisteix en un recorregut en tren pels tres municipis.

16 de juny de 2016

L’Ajuntament rep la contraproposta efectuada per Foment i Adif a l’esborrany de soterrament de la R2 realitzat per Montcada i Reixac. Des de Madrid es proposa que el Ministeri es faci càrrec del 50% de l’execució de l’obra i que l’altre 50% ho assumeixi la Generalitat. L’Ajuntament també mostra el seu desacord respecte l’aprofitament de l’espai alliberat un cop se soterrin les vies perquè l’Estat vol que es dediqui a finançar la meitat dels diners que l’Adif destini al projecte.

27 de juliol de 2016

L’alcaldessa i vicepresident de la Federació de Municipis de Catalunya, Laura Campos, signa un manifest que reclama la millora de la xarxa de Rodalies i trens regionals a Catalunya, conjuntament amb la Generalitat, l’Associació Catalana de Municipis i l’Ajuntament de Barcelona.

4 d’octubre de 2016

Presentació de l’estudi preliminar, encarregat pels ajuntaments de Montcada i Reixac i Barcelona a l’agència de desenvolupament urbà Barcelona Regional i a Barcelona Sagrera Alta Velocitat, que simplifica notablement el procés constructiu i, per tant, el temps d’actuació. El nou estudi permet reduir el cost econòmic del soterrament en un 50% (200 milions d’euros). El document, que parteix
del projecte elaborat pel Ministeri, es realitza davant les dificultats que argumenta l’Estat a nivell tècnic i econòmic per dur a terme el projecte vigent del 2009.

26 d’octubre de 2016

El govern de la Generalitat, representants del món local i agents econòmics, polítics, socials i institucionals de Catalunya fan un front comú i exigeixen a l’Estat el traspàs urgent de Rodalies en un acte al saló Sant Jordi del Palau de la Generalitat. Montcada és referit com a exemple dels incompliments dels compromisos de l’Estat amb Catalunya en matèria d’inversions en  infraestructures ferroviàries.

28 d’octubre de 2016

El Ple de l’Ajuntament dóna suport a la Plataforma Tracte Just Soterrament Total que insta a l’Adif a adequar els dos passos a nivell de la línia R2 al municipi a les normatives de seguretat i accessibilitat. El document també insta a posar una doble barrera a la zona de vehicles i ubicar passos de vianants diferenciats, accessibles i segurs.

3 de novembre de 2016

L’Ajuntament i la plataforma ciutadana denuncien públicament davant dels mitjans de comunicació la manca de mesures de seguretat de la Línia d’Alta Velocitat al seu pas per Montcada i Reixac. Els trens d’Alta Velocitat passen pel municipi sense que el pou d’emergència i ventilació construït a l’aparcament del CAP, al carrer Jaume I, estigui connectat físicament al túnel que passa per sota.

20 de novembre de 2016

Prop de 400 persones participen a la I Marxa reivindicativa pel soterrament, organitzada conjuntament pel consistori i la PTJST, que recorre pels punts negres de l’Adif al municipi.

9 de gener de 2017

Primera víctima mortal a les vies del tren en 2017. L’alcaldessa acusa al Ministeri de Foment i l’Adif de ser el culpables de l’atropellament mortal. La xifra puja a 167.

24 de gener de 2017

Una delegació municipal i la plataforma ciutadana es reuneixen amb el delegat del govern central a Catalunya, Enric Millo, que es compromet a reactiva el conveni i les reunions de les comissions de treball del soterrament.

21 de febrer de 2017

Un jove de 16 anys, nova víctima a la R2 al centre del municipi. Es convoca mobilització ciutadana per a l’endemà a la Cruïlla de soterrament. El ministre de Foment truca personalment a l’alcaldessa Laura Campos i fixa una reunió amb el Ministeri per a l’1 de març, a Madrid.

1 de març de 2017

Una delegació municipal es reuneix amb el secretari d’Estat d’Infraestructures, Transport i Habitatge del Ministeri de Foment, Julio Gómez-Pomar, el secretari general d’Infraestructures, Manuel Niño, i el president de l’Adif, Juan Bravo. Les negociacions del conveni per al soterrament de la línia R2 entre el Ministeri de Foment i l’Ajuntament es reprenen gràcies a la pressió ciutadana i institucional després de la inactivitat del Ministeri durant els darrers 9 mesos.

9 de març de 2017

Homenatge multitudinari a les víctimes del tren, que arriba a la quarta edició. Més de 300 nens i nenes participen al concurs ‘Les vies del tren a Montcada i Reixac’, dintre de les jornades del soterrament.

22 de març de 2017

La comissió política i tècnica, inactiva per part de l’Estat des del juny del 2016, i formada per una representació del Ministeri de Foment, de l’Adif –encapçalada pel seu president, Juan Bravo–, de la Generalitat de Catalunya, dels ajuntaments de Barcelona i Montcada i Reixac, i de les societats Barcelona Sagrera Alta Velocitat i de Barcelona Regional, es torna a reunir per analitzar la proposta
municipal i valorar la viabilitat del nou projecte a la darrera reunió. El president de l’Adif anuncia que el document presentat per l’Ajuntament és una bona base sòlida per continuar treballant en el soterrament.

10 d’abril de 2017

El ministre de Foment coincideix amb l’alcaldessa en un acte sobre el Corredor del Mediterrani, a Madrid, i li reitera que la proposta aportada pel consistori és una base molt sòlida i que facilitat la seva execució.

Cronologia soterrament 16

25 d’abril de 2017

Montcada i Reixac, clau per al futur del servei de Rodalies. L’alcaldessa Laura Campos participa a la jornada ‘El futur de Rodalies’, organitzada pel Col·legi d’Enginyers de Camins, amb la col·laboració de l’Agrupació Catalana de Tècnics Urbanistes. La jornada deixa palès que el futur desenvolupament del servei de Rodalies per la part nord de Barcelona passa per diferents intervencions que afecten a les línies ferroviàries a Montcada i Reixac, donada la seva situació geogràfica i estratègica.

4 de maig de 2017

Nova reunió de la comissió política i tècnica. El president d l’Adif es reuneix a Montcada i visita els punts negres del gestor ferroviari al municipi. L’Adif es fa seu el projecte que escurça els terminis i el pressupost del soterrament, incorporant-hi millores, el divideix en sis fases d’execució i planteja solucions als punts més conflictius com ara el pas sota l’autopista C-33 i el cantó del riu, a més de la compatibilitat del trànsit ferroviari mentre es realitzin les obres. Es fixa el 18 de maig com a data per
tancar i concretar la proposta del soterrament.

15 de maig de 2017

La xifra s’eleva a 169 morts després del darrer atropellament mortal a l’estació de Can Sant Joan.

18 de maig de 2017

Dia històric per al municipi. El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, acompanyat de l’alcaldessa, anuncia públicament que el soterrament de l’R2 a Montcada i Reixac començarà a principi del 2020, tindrà un pressupost proper als 300 milions d’euros i l’obra es farà en 40 mesos. L’anunci es produeix en una roda de premsa posterior a la reunió que van mantenir a la Casa de les Aigües amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona i regidora delegada de Nou Barris, Janet Sanz, i el president de l’Àrea Territorial de l’Ajuntament de Montcada i Reixac, Jordi Sánchez. El projecte contemplarà el soterrament de tres quilòmetres de la línia convencional, des de Vallbona fins la cruïlla sota l’autopista C-33 i el riu Ripoll, el que suposa que el conjunt de l’actuació abastarà gairebé quatre quilòmetres incloent-hi les rampes d’accés i les connexions amb les situacions provisionals. L’estudi de viabilitat planeja l’execució de les obres per fases, amb l’objectiu de mantenir en tot moment el trànsit ferroviari i minimitzar l’afectació tant a la ciutadania com als usuaris del tren. També es concretarà la possibilitat d’incloure una tercera via, entre Montmeló i Montcada per millorar la connexió ferroviària. A partir d’ara, i de forma simultània i per guanyar temps,es redactaran dos estudis informatius. Un, referit exclusivament al soterrament, i l’altre, analitzarà la millor solució ferroviària i urbana de la zona de Rodalies Nord. Paral·lelament, s’ha realitzat la petició de validació de la Declaració d’Impacte Ambiental de l’anterior projecte al Ministeri de Medi Ambient, o bé s’haurà d’iniciar novament, si hi ha canvis substancials respecte als projectes
inicials

21 de maig de 2017

Un jove de 14 anys, nova víctima a les vies de la R2, davant del CAP Les Indianes. A l’endemà, concentració en record de la víctima número 170.

24 de maig de 2017

Reunió de la Taula del soterrament, que estableix els nous objectius fins a l’inici de les obres el 2020: la constitució urgent de la comissió de seguiment del soterrament, continuar reclamant la seguretat total a les vies amb la instal·lació de tanques a tot el recorregut de la R2 mentre no es facin les obres i exigir a Renfe l’adaptació dels accessos i l’adequació de les andanes per a persones amb mobilitat reduïda a les estacions de tren del municipi.

Cronologia soterrament 17

30 de maig de 2017

Amb motiu de la commemoració del Dia internacional de la seguretat als passos a nivell, l’Ajuntament i la PTJST organitzen una taula rodona per parlar sobre la seguretat als passos a nivell amb el president de l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit, Ole Thorson, expert en
temes de mobilitat i seguretat viària.

21 de juliol de 2017
Primera reunió de la comissió de seguiment del soterrament de la línia R2 a Madrid. La comissió està integrada pel Ministeri de Foment, l’Adif, la Generalitat de Catalunya, els ajuntaments de Montcada i Reixac i Barcelona, l’agència Barcelona Regional i la plataforma Tracte Just Soterrament Total. La creació d’aquesta comissió és un dels compromisos adoptats pel ministre de Foment, Íñigo de la Serna, quan va anunciar el soterrament el 18 de maig.

29 d’agost de 2017

Víctima 171. Un home de 37 any perd la vida a pocs metres de l’antiga estació de Sant Joan (R3). Dos dies després es fa un minut de silenci en record al monòlit en record de les víctimes del tren.

19 de setembre de 2017

L’Ajuntament es reuneix amb Carlos Freire, gerent de l’Oficina de Coordinació de Rodalies, qui anuncia que Adif substituirà les tanques de la línia R2 al seu pas pel municipi per millorar la seguretat i estudiarà l’ampliació dels dos passos a nivell al centre del municipi, mentre s’inicien les obres del soterrament. L’ens ferroviari té previst destinar més de 600.000 euros per renovar les actuals tanques per unes de noves amb un sistema que dificulten la seva escalada i que eviten que siguin tallades,
al llarg de 3 quilòmetres, 1,5 a cada costat de les vies. La previsió és que l’actuació s’adjudiqui en 6 mesos.

5 d’octubre de 2017

Un jove resulta de gravetat a l’estació de Montcada-Bifurcació en caure accidentalment des de l’andana a les vies quan s’aturava un tren de la R3. Concentració ciutadana l’endemà a la Cruïlla del soterrament.

13 d’octubre de 2017

Publicació al Boletín Oficial del Estado (BOE) l’anunci de la licitació de l’estudi informatiu i els projectes bàsic i constructiu del soterrament de la R2 a Montcada i Reixac. El 12 d’octubre el Ministeri de Foment i Adif havien signat un acord per a la contractació conjunta de l’estudi i dels dos projectes amb l’objectiu d’agilitar els costos i els terminis. El pressupost de licitació ascendeix a 3.459.615,23 euros. El cronograma establert preveu que en el tercer trimestre de 2019 s’aprovi el projecte
constructiu i que les obres s’iniciïn el primer trimestre de 2020.

24 d’octubre de 2017

Segona reunió de la comissió de seguiment del soterrament de la línia R2, a Montcada i Reixac. El president d’Adif, Juan Bravo, anuncia el seu compromís de millorar la seguretat als passos a nivell de Bogatell i Pasqual. Adif presentarà un projecte al consistori montcadenc abans que acabi l’any per adequar a normativa i ampliar el pas de vianants als dos passos a nivell de la R2. Les obres, que s’executaran durant el 2018, permetran l’ampliació i la separació de la zona de pas de vianants i la de vehicles i la millora de les senyalitzacions visuals i acústiques.

26 de novembre de 2017

Prop de 200 persones participen a la II Marxa pel soterrament.

8 de gener de 2018

Adif adjudica la redacció de l’estudi informatiu i dels projectes bàsic i constructiu del soterrament de la línia R2 a una Unió Temporal de Empreses (UTE), integrada per les companyies Teccuatro, TRN Trayet i Geocontrol, amb un pressupost de 2.058.621,6 euros (IVA inclòs) i un termini d’execució de 21 meses.

10 de gener de 2018

Reunió comissió estacions de tren per tractar el projecte de l’estació Montcada-Ripollet. També es presenta la proposta per als dos passos a nivell de la R2, que recullen passos separats per a vianants i vehicles. L’inici d’obres es preveu per a finals de 2018.

30 de gener de 2018

El president d’Adif confirma, durant la tercera reunió de la comissió de seguiment del soterrament de la R2, que l’ens ferroviari s’encarregarà de la urbanització de la llosa resultant després de l’actuació del soterrament. Es decideix crear una comissió més tècnica integrada per la UTE d’empreses contractades per a la redacció dels projectes i els arquitectes i enginyers del Ministeri de Foment, Adif, els consistoris montcadencs i barceloní i l’agència Barcelona Regional. S’informa també que s’ha iniciat la tramitació administrativa dels projectes dels passos a nivell de Bogatell i Pasqual, pressupostada en 180.000 euros.

Cronologia soterrament 18

6 de març de 2018

V Jornades del soterrament amb la participació d’altres ciutats que expliquen les seves experiències amb el soterrament. Participen representants de Múrcia, L’Hospitalet, Sant Feliu i Montcada i Reixac. Durant l’acte es presenta ‘L’auca del soterrament’, realitzat pel dibuixant de còmics Carlos Azagra. L’endemà, 7 de març, es celebra l’homenatge a les víctimes del tren, amb la participació de 300 persones.

9 de juny de 2018

Les alcaldesses de Montcada i Reixac i L’Hospitalet i l’alcalde de Sant Feliu de Llobregat demanen en un acto conjunt al nou ministre de Foment el compliment dels compromisos aduqirits per l’Estat per als tres soterraments. L’acte es produeix després del canvi al govern d’Espanya.

22 de juny de 2018

El Ministeri de Foment demana informació sobre planejament i serveis al consistori per continuar redactant l’estudi informatiu del soterrament de la R2 que ha de realitzar la UTE d’empreses.

29 de juny de 2018

Satisfacció municipal pel nomenament d’Isabel Pardo com a nova presidenta d’Adif. Pardo formava part de l’equip de treball del substitutït Juan Bravo.

5 de juliol de 2018

Trobada a L’Hospitalet entre l’alcaldessa i la presidenta d’Adif, que confirma la continuïtat del  soterrament.

13 de setembre de 2018

Nova víctima del tren (172) al pas a nivell del carrer Pasqual (R2). L’endemà es fa una concentració silenciosa a la Cruïlla del soterrament.

Cronologia soterrament 19

10 d’octubre de 2018

Nova reunió de la comissió de seguiment del soterrament a Madrid amb el secretari d’Estat  d’Infraestructures Ferroviàries, Javier Izquierdo, i la presidenta d’Adif, Isabel Pardo, que reiteren el compromís de soterrar la R2 al seu pas per Montcada i Reixac. Durant la jornada la delegació montcadenca es reuneixen amb els portaveus de la Comissió de Foment al Congrés dels Diputats.

11 d’octubre de 2018

Reunió de l’Ajuntament amb el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Damià Calvet.

17 d’octubre de 2018

Visita al municipi del delegat del Govern a Barcelona, Juli Fernández, que s’interessa per la reivindicació històrica del soterrament.

5 de novembre de 2018

Jornada de treball al municipi amb diputats de totes les formacions del Congrés dels Diputats i del Parlament de Catalunya per reiterar el seu suport al projecte del soterrament
de la R2.

8 de novembre de 2018

Reunió de l’Ajuntament amb el coordinador de Rodalies Catalunya, Pere Macías, que mostra el seu suport al soterrament de la R2.

25 de novembre de 2018

150 persones participen a la III Marxa pel soterrament.

28 de novembre de 2018

Segona reunió de la comissió tècnica que fa el seguiment de la redacció del projecte del soterrament on s’avança que per a les obres per al soterrament de la R2 es realitzaran amb dos mètodes constructius diferents: amb excavació del túnel en mina des de Vallbona fins al barri de la Ribera i amb el sistema de pantalles fins a la sortida a la Font Freda. Els tècnics responsables de l’actuació
també proposen, per al tram final, salvar les pilones de la C33 desviant el trajecte del túnel per la zona del Font Freda, per on circula el Tren d’Alta Velocitat.

20 de desembre de 2018

L’Ajuntament exigeix que nomeni un interlocutor d’Adif a Catalunya per tractar els temes relacionats amb les estacions de tren a Montcada i Reixac, després que el gestor ferroviari informés al consistori que el representant del gestor ferroviari a Catalunya, Carlos Freire, era traslladat a un altre càrrec de responsabilitat i que no seria substituït.

3 de gener de 2019

L’Ajuntament es reuneix amb el nou interlocutor d’Adif per a Catalunya, Carlos Quingles, i li exigeix el compliment de les mesures urgents de seguretat a la R2 promeses pel gestor ferroviari mentre s’inicia el soterrament d’aquesta línia.

14 de gener de 2019

L’Ajuntament demana a Adif la declaració d’un expedient d’emergència per accelerar la millora dels passos a nivell i de les tanques de les vies després de conèixer la demora als dos projectes. L’expedient d’emergència permetria fer l’actuació estalviant els llargs processos del procediment administratiu de tramitació definitiva del projecte i licitació de les obres.

Cronologia soterrament 20

16 de gener de 2019

Tercera reunió de la comissió tècnica de seguiment de la redacció del projecte del soterrament. Per la tarda es va fer una reunió informativa a la ciutadania per explicar els mètodes constructius que s’utilitzaran per fer el soterrament de la R2. Explicació per part del director de projectes d’Adif, Juan Carlos Monge, i del catedràtic expert en hidrologia, Daniel Fernández.

29 de gener de 2019

L’Adif informa a l’Ajuntament que tramitarà un expedient d’urgència, i no d’emergència, per reduir terminis en la millora dels dos passos a nivell ubicats al centre del municipi i en la remodelació de les tanques de tot el recorregut de la R2.

3 de febrer de 2019

Un home perd la vida en ser atropellat per un tren a l’estació de Montcada-Bifuració.

5 de febrer de 2019

Reunió amb la delegada del Govern Espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera, que es compromet a intercedir amb el secretari general d’Infraestructures per tal que es reprenguin les reunions de la  comissió política i tècnica de seguiment del soterrament de la R2, aturada des del passat octubre de 2018.